torsdag 28. april 2011

Britta i Hålandsdalen, et 17. mai eventyr på randen.....

Jeg skulle IKKE ha bunad, men det var før jeg møtte Britta. Rak i ryggen i sin Fusadrakt, uten angst for bunadspolitiets skarpe blikk, lot hun seg male av Tiedeman på midten av 1800- tallet
Jeg var fortapt, håpløst forelsket, og en uke senere løp jeg mellom Heimen og Haugtussa på jakt etter de ultimate materialer. Om nettene leses det om de gamle bunad- og drakttradisjoner.


Noen år etter at jeg startet på min Fusadrakt, ble det introdusert en ny variant av drakten. Den har mange felles trekk, men i valg av dekor på vesten har jeg fulgt Britta trofast. Jeg har droppet den tradisjonelle valken som bærer stakken. Jeg har en liten valk selv, en helt naturlig en, så det får holde.
Brystkluten har gjennomgått flere forandringer. Broderiet er i bomullstråd, dekoren er sølvbånd, krokalisser,glass- og ferskvannsperler, fløyel og sølvkniplinger. Alle materialer er nevnt i beskrivelsen av Brittas drakt, men helt som denne var den nok ikke.      
Beltet og fangrem er brodert i samme materiale som brystkluten. Det er en solid bredde på disse beltene. Hele 11 cm, dagens belter har smalere broderi, men bredden er omtrent den samme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar