onsdag 31. august 2011

FUSADRAKTEN SKAL PUSSES OPP



Da er jeg i tenkeboksen igjen, har litt lyst til å sy ny trøye og vest til Fusadrakten. Har bladd i bunadmagasiner og lest litt litteratur fra aktuelle områder i Hordaland. Det blir nok noen besøk i de butikkene som forhandler stoffer og sølv. Det er spesielt forkle stoffer jeg sliter med å finne.


Bildet som Tiedemann malte av Britta i Hålandsdalen er fortsatt førende for ideene, og er det som driver prosjektet videre. Eller kanskje jeg skulle si, det er dette bildet som gjør at jeg aldri blir helt ferdig.


Hodeplagget er det siste av delene som er tilført drakten, men også her har jeg en variant til i hvit bomull med hardanger søm. To skjorter i tillegg til buling. En er en kopi av min oldemors brudeskjorte og en i svartsaum. Av forkle har jeg et i tradisjonell hardanger søm, et i filering som jeg ikke har brukt og det stor blomstrede som vanligvis forbindes med Fusadrakt.



Sølvet jeg bruker er det samme som hører til flere drakter og bunader fra Hordaland, men tenk om jeg kunne finne et luktevass hus, datidens parfymeflaske. Det hadde vært noe det.....



Er ikke disse to skjønne. Helt til å spise opp, i overført betydning. På slutten av en lang 17. mai nå de har fått nok av is og pølser, er de nok ikke fullt så rene og nystrøkne, men det har også sin sjarm.

Idédugnaden er inne i en ny fase, jeg kjenner iveren er der.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar