tirsdag 23. august 2011

HALVVEIS MOT VÅR IGJEN


I år skal jeg ikke gamble på når høsten går over til vinter, for i fjor bommet jeg så det holdt. Siste uken i oktober slo det til, og jeg kom tilbake fra varmen iført søte ballerinasko uten strømper, og skjorte med oppbrettede ermer..... Bra jeg hadde brettet opp ermene forresten, det trengtes da bilen skulle måkes frem.
Du har sikker også stått på disse STORE parkeringsplassene og sagt "pokker hvor er den". Velsignet være denne fjærnkontrollen som lager et lite bipp, og får lysene på bilen til å blinke. For meg som faktisk har måket frem feil bil, i min tid som unkarskvinne på Majorstuen, har tatt med meg litt lærdom av det. Min røde 2CV hadde ikke slikt jåleri.


Da skal vi sy pelsvest. Finn et enkelt mønster med få deler og dropp sømmingsmonn. Pels skal ikke klippes, den skal skjæres med fks. tapetkniv for å bevare pelsen. Skinnet som er brukt er Tibetansk lam kjøpt hos Prinsess. Denne er laget av to skinn da den har slag, men et er nok om det skal være en liten bolero.



Monteringen gjøres for hånd. Kjøp en skinnål, den er trekantet og glir lettere gjennom skinnet. Jeg bruker knapphulls tråd , den er sterk og det trengs for her må det dras til for å få det jevnt og tett i stingene. Stingene jeg bruker er knapphulls sting.

Dette tynne, lette skinnet er også morsomt å trykke på. Særlig stempel fungerer bra om man skal pynte litt. Farger for trykking på tekstil er egnet, men husk å varmefiksere det ferdige arbeidet.

Egentlig er det ikke så ille med høst når jeg tenker etter, det er jo halvveis mot våren igjen.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar