søndag 21. august 2011

LORO PIANA SJAL, ET MINNE FRA FIRENZE


Dette merket kjenner alle italienere, og har du besøkt en av butikkene med samme navn vet du hvorfor. Loro Piana produserer nydelige stoffer i merinoull, Kashmir, lin og bomull. Stoffene selges til mange av de største og beste produsentene av klær , men en del går også til klær de selv lager.

Jeg har lyst til å vise dere en smakebit, et skjerf 70x150 i størrelse, lett som en fjær og som et kjærtegn mot huden. Materialet kalles pashmina, en blend av silke og Kashmir.



Så tynne og fine fibrer får en særegen glans og oser kvalitet. Kashmir som kalles pashmina skal komme fra dyrets hals, og plukkes fra kvister i terrenget der dyrene ferdes. Dette er ull som faller av naturlig, og må ikke forveksles med  masseproduksjonen der dyrene klippes.


Et slikt skjerf er langt tynnere enn det ser ut. På bildet har jeg trukket skjerfet inn i en ring, det dere ikke kan se er at det er god plass inne i ringen til et dobbelt så bredt skjerf.



Bruksområdene for et slikt skjerf er mange, og jeg må innrømme at det er ofte i bruk, og til mange anledninger.Vedlikeholdet gjør jeg selv. Håndvask i lunkent vann med ullvaskemiddel er tingen. Fikk også et vaskeråd av en dame som jobbet med parfymeartikler. Hun brukte sjampo ! Ingen dum idé egentlig da denne er lett og skylle ut og krever lite mekanisk behandling. Jeg har prøvd, og gjentar det gjerne.

Det er ingen forhandlere av Loro Piana i Norge, så da har dere et påskudd til å ta en liten tur til Italia. Jentetur kanskje.......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar