fredag 20. mai 2011

Fusadrakten på slottsplassen


 Dette er dagen vi som er glad i bunaden vår ser frem til hele året. Det så utrolig mye vakkert å se, og i år må det være enda flere som har trukket i nasjonaldraktene sine.
Årets feiring startet veldig tidlig for å få en grei plass på slottsplassen. Det ble noe sent kvelden i forveien da jeg 24 timer tidligere startet prosjektet med nytt hodeplagg. Hadde lest litt ny literatur om hodeplagg, rogging av hår og materialvalg fra mitt favorittdistrikt Hålandsdalen. Resultatet ser dere på bildet over. Skal dere gjøre noe sånt , så sett av en time ekstra for påkledning. Dette tar tid, langt ut over det jeg hadde forutsett. I gamle dager så hadde jentene minst et ekstra par hender til pyntingen, det var tradisjon å pynte håret til hverandre.


Jeg er ikke redd for å henge på litt ekstra. Drakten min skal ha et personlig preg, og bunadpolitiet har ikke noe de skulle sagt i denne saken. Det morsomme er å kombinere gamle tradisjoner som i stor grad var basert på tilgjengelighet av materialer. Mange er litt amper når de ser tilbehør og detaljer som de ikke kjenner igjen fra standariserte bunader. Standarisering slik vi kjenner det fra dagens bunader er en ny greie .

Ønsker du å lage ditt eget hodeplagg, bidrar jeg gjerne med noen tips om literatur, materialer og en dose inspirasjon.


Håper dere også har hatt en 17.mai feiring med hyggelige opplevelser som man kan leve lykkelig på til neste år, eller til neste gang bunaden skal ut av skapet........

En blomsterhilsen fra våren og meg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar