fredag 18. mai 2012

LITT UNDER STAKKEN.....



Jeg som er litt mer enn middels opptatt av bunader, drakter og stakker har MANGE treff på bloggen min om dagen.
Høyest rangerer Bergensbunad. En ren og vakker bunad som ser fantastisk ut med sitt blomsterbroderi. Men da bunad er et landsens plagg er denne ganske så ny sett i drakttradisjonens øyne. Bunad, drakt eller stakk var ikke byplagg. Dette ser vi ganske så tydelig fra Oslo som har fått både den ene og andre drakten med sitt navn opp gjennom årene.


Hva er det neste som gjør mange treff ? HODEPLAGG. Elsket og hatet. I diskusjonsforum sammenlignes det med hijab og kobles med kulturelle utfordringer som knapt nok er til å ha på hodet..
Et hodeplagg til bunader, drakter og stakker forteller om damens sivilstand som det heter så fint. Det har ikke noe med religion å gjøre. Først og fremst brukte damene hodeplagg for å holde håret borte fra ansiktet.

Jeg synes det er flott med hodeplagg til nasjonaldrakten, finn din variant som forteller din historie. Les literatur om ditt bunaddistrikt og få litt" kjøtt på bena "til det du ifører deg . Det berømmelige bunadspolitiet er alle de som tjener penger på at tradisjoner standariseres og  gjør bunadverdenen smal....... Det jeg så gjerne vil si, vi mister et mangfold om vi er for trofaste mot det komersielle. Gjesp ..... så kjedelig det kan bli   .En bunad er formet av tradisjoner fra dype fjorder og høye fjell, veldig lenge før bunadspolitiet kom på banen.


 Det er vel omtrent her jeg blir til en bunadsagnostiker.Vi sees i morgen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar