søndag 26. juni 2011

En hyllest til sølvmalingen, sølv er ikke nederlag.

Jeg deler nok skjebne med mange når jeg forteller om gammelt træl, også kalt arvegods som breier seg og tar plass. Det passer ikke alltid inn heller, så hva gjør man?


Dette gamle sittemøbelet har i tankene vært både hos Kåre Berntsen og diverse loppemarkeder.Husets mest bereiste møbel har det også blitt kallt før jeg oppdaget sølvmalingen. Stadig ny ommøbelering medførte den.

Min kjære holdt på å svelge tungen da jeg satte igang, og uttrykket i ansiktet var heltuslåelig da jeg kom hjem med stoff i fake sebra. Mine øyne som lyste av iver kunne ikke på noen måte dempe skepsisen han opplevde. Men gjennomføre prosjektet gjorde jeg, og vips var det 200 år! gamle møbelets verdi redusert til null, og bruksverdien hadde steget til en dullion


Et gammelt skap som tyskerne brukte i mørkerommet på Oscarsborg Festning under krigen led samme skjebne. Startet prosjektet en søndag morgen før min kjære hadde stått opp. Det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse heter det, og det var tilfelle her også. Selv er jeg riktig så fornøyd med resultatet


Bare for å markere at dette mente jeg, jeg har en periode med sølv, fikk bonsaien også en omgang med penselen

Malingen jeg har brukt er Panduros Hobbylakk. Den er vannbasert, tørker fort og egner seg supert på både tre og keramikk. 

1 kommentar:

  1. Dette ble jo supert Skal prøve jeg og Hilsen en som elsker interiør og småting men ikke alltid får det til.

    SvarSlett