torsdag 5. april 2012

BERGENSBUNAD PÅ SLANKERN



Mitt favoritt bunadsdistrikt er Hordaland, kanskje fordi jeg har lest og lært mye om bunader i dette fylket. Nå har jeg også fått lære litt mere om Bergensbunaden. Dette er en nyere drakt der sølvet er inspirert paraplyer og regndråper.



Eieren av denne flotte drakten har vært kjempeflink og gått ned i vekt, så den var blitt flere størrelser for stor. 20cm ble livet tatt inn, så her ble det mye stoff innvendig.
Jeg er alltid livredd når jeg skal gjøre justeringer på slike plagg. De har en historie for eieren, og det ville være en katastrofe om det ble skader på stoffet. Dessuten skal alt stoff bevares da slike plagg gjerne går i arv.


Da har jeg gjort mitt og håper virkelig eieren blir fornøyd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar