søndag 8. april 2012

KJÆRESTER FOR LIVET





De er så utrolig vakre, Knoppsvaner glidende på vannet i Hvervenbukta. Unge fugler som nettop har blitt et par og skal hekke for første gang. Jeg tuller ikke, historien har jeg fått av en ornitolog som kunne fortelle langt mere om disse to svanene. Har de først fått en ring på foten er det slutt på privtlivet. Ornitologenes svar på "storebror ser deg".
Mannen jeg møtte hadde lommene fulle av brød. Det måtte til for å lokke fuglene nært nok til å lese nummeret på ringen  på benet. Nummeret var K....... ett eller annet og hele historien lå i dette nummeret.
Hannfuglen var født og merket ved Årungen i Ås fem år tilbake, og han hadde nettop møtt sin utkårede. Svaner blir visst ikke amorøse før i femårsalderen........ Det ante ikke jeg, men jeg var kjent med at dette er et valg for livet når det gjelder livsledsager. Svært så trofast, med andre ord.
For en opplevelse, dette gjør jeg gjerne igjen. En takk og hilsen til mannen i grønn genser. Uten han hadde det ikke blitt rare bildene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar