fredag 28. oktober 2011

FÅR I KÅL OG NUMNE SMAKSLØKER


Vi er allerede inne i en tid der interiørbloggerne er godt inne i jula, og bakefantomene har 25 av de sju slag klare.
Selv sitter jeg fast i lommetørklet med rosa øyna festet på TV skjermen, og et klamt grep om fjernkontrollen.  Jula er for min del flere lommetørklær og en flaske hostesaft unna....




 Du vet, når halsen  slår seg helt vrang og ingenting hverken smaker eller lukter. Da er det nedtur med høstens høydepunkt, Får i kålen. Siste helgen i september da er det den offisielle Får i kålens dag. Her hos oss tar vi gjerne både tre og fire slike måltider når høsten er her, og håper på at alle smaks og luktesanser er intakt.




Det  blir som oftest søndagsmiddag av slik mat som skal koke lenge. Å kjenne duften som sprer seg i huset mens det rumler i mager er en del av det å glede seg til måltidet. Jeg liker å komme i får i kål stemning før måltidet. Det er litt som med julematen. Kjenne på duftene og bygge opp forventningene. Viktigere enn noen gang denne gangen, sannsynligvis den eneste smaksopplevelsen jeg vil få.......



Leter du etter fremgangsmåter og oppskrifter på netter får du mange treff. Slik mat som vi har vokst opp med gjør at vi har alle vår egen vri. Her er det både lokale varianter og egne preferanser.


Min variant er basert på bogen skåret i skiver. Det blir mer kjøtt, men smaken blir tammere, og det skal jeg ikke ha noe av i dag. Derfor tilsetter jeg litt buljong pulver som smaksforsterker. En moderat dæsj med hvitløk smaker også om du våger å gå litt på tvers av tradisjonen

Det romler i magen, men jeg kjenner ingen ting av denne duften som sprer seg i huset. Jeg bare vet av erfaring at den er der. Nå skal nesen pusses grundig, det kan jo være at jeg kjenner snev av smaken jeg har ventet på i over to timer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar