søndag 4. desember 2011

BRISSI`S KLIPPFISK



En liten vri i retning av det italienske har denne retten. Rød, grønn og hvit når den kommer på tallerkenen. Smakene går nok også i den retning, da hvitløk, pinjekjerner og basilikum er hjørnesteiner.


Mere brukt sammen med denne foredlede norske eksportvaren, er tomater og oliven,som vi forbinder med Baccalao. Baccalao er jo ikke navnet på en rett, men navnet på råvaren, klippfisken. Kommer du til Portugal eller Spania får du svært så mange varianter basert på råvaren.  Den kokes i melk, den blir til små boller stekt i olje eller smuldret i salater. Det ser ut til at kun fantasien begrenser mulighetene. Det heter seg at en portugisisk kvinne skal kunne lage 70 varianter...... Da er det vel bare å starte å øve, tenker jeg. På mitt reportuar mangler jeg "bare"68............




Til denne varianten trenger du 800 g klippfisk. Vannes ut i et døgn, og trekkes i 15 min. Lag saus 1 av en bunt frisk basilikum. en neve ristede pinjekjærner, 1 dl olivenolje, litt hvitløk, salt og pepper.Kjøres glatt med stavmikser.

Saus 2 er med 1 boks flådde tomater, 1 sjalottløk hakket, ett fedd hvitløk, litt olje og revet permesan.. Godt med salt og pepper og sorte oliven til topping. også denne kjøres glatt med stavmikser



Del klippfisken i like store biter og fordel i to ildfate former. Rettene trenger 15-20 min i ovnen på 225o c.
Server med en hjemmelaget potetmos. Spander fløte i mosen, det gir den fine fyldige smaken, alt annet i denne retten er magert, så det tåler du.




Håper det smaker :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar