lørdag 19. november 2011

SØT UTFORDRING MED MAKRONER



Og så skal de stekes i 12-18 min....... Det kommer an på størrelsen........ Og hva er størrelsen egentlig, det er det jeg nå prøver å finne ut av. Det var ikke denne utfordringen jeg så for meg da jeg satta i gang.


Alt er enkelt når jeg vet hvordan det gjøres, men den som skriver ned en oppskrift vet jo alt dette så da blir det ikke med i arbeidsbeskrivelsen. Nå synes jeg egentlig litt synd på meg selv, midt i deig nummer to.


Baking er liksom ikke min greie. Men man skal jo bli mester av øvelse og nå forventes det progresjon. Det er  trendy å  lage lekre cupcakes, cakepops og ikke minst makroner. Det er trendy å lage kaloribomber som serveres andre mens vertinne og bakemester elegant glir inn i størrelse 34 . Ikke skjønner jeg at det lar seg gjøre, er det ingen som smaker på det man lager lengre.


Den første porsjonen jeg lagde var umulig å få løsnet fra bakepapiret. Litt lite stekt var de også så tilbake i ovnen med dem.Etter en ny stekerunde var de blitt faste og fine med den karakteristiske glatte sprø overflaten makroner skal ha. Men det fine utseendet varte kun til de skulle av platen. Fuglemat, det var det jeg hadde bakt. I mitt nabolag bor nå landets lubneste gourme småfugler.


Nå har jeg kjøpt teflonmatte og nye ingridienser i dyre dommer og starter på nytt. Jeg skal nemmelig på besøk til svigermor og jeg må da vise at jeg greier å lage noen makroner.



Ha en fin lørdag, med eller uten små fylte makroner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar